آیا گوشی S23 Ultra سامسونگ ارزش خرید دارد؟

در این مقاله، ابتدا گوشی جدید سامسونگ مدل S23 Ultra را از نظر فنی بررسی می کنیم و در نهایت، به این سوال پاسخ خواهیم داد که آیا خرید این گوشی، تصمیم درستی است یا نه؟ با ما همراه باشید.

نمایشگر سامسونگ اس 23 اولترا

صفحه نمایش این گوشی، کمترین تغییر را نسبت به نمونه های قبلی داشته و به جز استفاده از یک صفحه نمایش با خمیدگی کمتر، از لحاظ مشخصات، فرقی با نسل قبلی ندارد. صفحه نمایش 6.8 اینچی دینامیک امولد 2X با رزولوشن ۱۴۴۰×۳۰۸۸ پیکسل و نرخ به روز رسانی 120 هرتزی، برای هر کاربری تجربه شگفت انگیزی به ارمغان می آورد. استفاده از استاندارد HDR10+، قابلیت دیگر صفحه نمایش این گوشی می باشد. روشنایی صفحه نمایش تا عدد فوق العاده 1750 نیت در حالت بیشینه بالا رفته و به راحتی می توانید در محیط های خیلی روشن استفاده کنید.

صفحه نمایش در حالت 1440 پیکسل، رنگ هایی با غلظت و کنتراست بالا نمایش داده و باعث می شود تمام جزئیاتی که می بینید، بدون نقص و کاملا مطابق با واقعیت باشد. نرخ به روزرسانی مثل نسل قبل، از LTPO 2.0 استفاده می کند که باعث می شود به صورت خودکار و با توجه به استفاده شما از گوشی بین 24 تا 120 هرتز عوض شده تا هم مصرف باتری بهینه تر باشد و هم تجربه لذت بخشی با این گوشی داشته باشید. هنگام تماشای ویدیو، با توجه به فریم ریت ویدیو بین حالت های مختلف (24، 30، 48 و 60)، تنظیمات صفحه نمایش تغییر می کند. ضمنا استفاده از صفحه نمایش تخت تر باعث شده کمی حاشیه صفحه نمایش بیشتر باشد که البته قابل توجه نیست.

دوربین سامسونگ S23 Ultra

یکی از بخش هایی که تغییرات مهم و بیشتری پیدا کرده، مربوط به دوربین های این گوشی است که نسبت به نسل قبلی علاوه بر تغییرات سنسور با استفاده از پردازنده قوی تر و بهبودهای بخش هوش مصنوعی، باعث شده این بخش عملکرد بهتر و جذاب تری نسبت به نسل قبلی داشته باشد. به جای سنسور 108 مگاپیکسلی اصلی نسل قبلی، از سنسور 200 مگاپیکسلی HP2 برای این گوشی استفاده شده که 16 پیکسل را با هم ترکیب کرده و خروجی عکس ها، در حالت پیش فرض به صورت 12.5 مگاپیکسلی ثبت می شود؛ البته شما می توانید از حالت های 50 و 200 مگاپیکسلی هم در بخش تنظیمات بیشتر استفاده کنید.

مابقی سنسورها، تغییری نسبت به نسل قبلی نداشته و از همان سنسورهای 12 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 سنسور 10 مگاپیکسلی تله فوتو با زوم های 3 و 10 برابری اپتیکال استفاده می شود.

لنز سلفی هم دچار تغییر شده و به جای سنسور 40 مگاپیکسلی نسل قبلی، از سنسور جدید 12 مگاپیکسلی که در همه گوشی های سری S23 مشترک است، استفاده می شود. البته این کاهش تعداد پیکسل باعث نشده که کیفیت عکس های سلفی کاهش پیدا کند؛ دینامیک رنج خوب، رنگ های طبیعی، حالت پوست واقعی و نویز خیلی کم، عکس ها را در حد نسل قبلی و در بعضی مواقع بهتر از قبل هم به شما خروجی می دهد.

حالت Expert RAW با دوربین اصلی یکی شده و نیازی به برنامه جدا برای گرفتن عکس های خام ندارد و افرادی که علاقه دارند عکس های ثبت شده را با کیفیت و جزئیات بیشتری ویرایش کنند، می توانند با رفتن به بخش تنظیمات بیشتر برنامه دوربین به این بخش، دسترسی داشته باشند.

عکس های گرفته شده با لنز اصلی در نور مناسب جزئیات را به وضوح نمایش می دهد که به خاطر تغییرات پردازش و هوش مصنوعی نسبت به نسل قبلی، عکس های گرم تر و جذاب تری به عنوان خروجی تولید می شود. برای یه کاربری معمولی که به دنبال عکس هایی با جزئیات بیشتر و زیباتر میگردد، دوربین اصلی به خوبی از عهده این کار بر می آید. با زوم عکس ها، جزئیات حفظ شده و حتی گوشه های عکس هم جزئیات و شفافیت بسیار مناسبی دارند. نویزها به شدت کاهش پیدا کرده و سایه ها به خوبی و با جزئیات مناسبی در عکس ها ثبت می شوند. در حالت 50 مگاپیکسلی جزئیات عکس ها بیشتر شده و دینامیک رنج به خوبی حفظ می شود. حالت 200 مگاپیکسلی، بیشتر باعث افزایش حجم عکس ها شده و کمی هم دینامیک رنج مشکل پیدا می کند و نیاز به نور خیلی خوبی دارد که در مجموع پیشنهاد می کنیم در ثبت به همان حالت 50 مگاپیکسلی بسنده کنید.

سنسور اولترا واید عکس هایی با جزئیات خوب و دینامیک رنج مناسبی گرفته و نسبت به نسل قبلی نویز نسبتا کمتری دارد که باعث می شود عکس ها بسیار شفاف تر شده و در مجموع عملکرد بسیار خوبی دارد. به لطف قابلیت اتوفوکوس این سنسور، عکس های ماکرو و نزدیک، بسیار کیفیت قابل قبولی دارند. در مقاله بهترین گوشی برای عکاسی، به تفصیل موارد فنی بررسی شده است.

زوم سه برابری، بهبود خاصی نکرده و انتظار کیفیت و جزئیات معمولی با مقداری نویز را می توانید داشته باشید. در زوم های بیشتر هم، جزئیات و رنگ ها قابل قبول بوده؛ اما نویز افزایش پیدا می کند. عکس های پرتره به خوبی سوژه را تشخیص داده و جزئیات و رنگ های خوبی در آن ها دیده می شوند. جزئیات و شارپنس در عکس های پرتره با زوم 3 برابری بسیار بهتر شده و نویز کمتری در آن ها دیده می شوند.

همه دوربین ها می توانند با کیفیت 4k و 60 فریم فیلمبرداری کنند که جزئیات، شارپنس و دینامیک رنج در همه آن ها مناسب است؛ ولی سنسور اصلی امکان فیلمبرداری 8k را هم دارد که به جای 24 فریم نسل قبلی، می تواند با 30 فریم فیلم ها را ثبت کند و فیلم هایی با جزئیات و روشنایی بهتری تولید کند که پیشرفت خوبی برای طرفدارهای فیلمبرداری با گوشی به حساب می آید. حالت سوپر استدی حتی در حالت 8k هم به خوبی لرزش های اضافه را حذف کرده و فیلم هایی با لرزش خیلی کم و جزئیات زیادی با لنز اصلی و اولترا واید می توانید ثبت کنید.

عملکرد سخت افزار و رابط کاربری سامسونگ S23 Ultra

سامسونگ در این بخش یکسری از سنت های قدیمی خودش را کنار گذاشته و برای همه خانواده سری S23 یعنی S23 5G و S23 Plus و S23 Ultra از پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 2 استفاده کرده است؛ البته سرعت CPU و GPU نسبتا بیشتری نسبت به نسخه قبلی دارند؛ سرعت CPU از 3.32GHZ به 3.36GHZ و سرعت GPU از 680 به 719 رسیده که ممکن است، تغییر زیادی به نظر نرسد، ولی باعث شده در کنار قدرت نسبتا بیشتر این گوشی، عملکرد و شارژدهی باتری هم بهتر شود. با عرضه این چیپست های مخصوص سامسونگ، باید با پردازنده های اگزینوس خداحافظی کنیم. بررسی پردازنده ها در مقاله مقایسه پردازنده های اسنپدراگون با مدیاتک – کدام یک بهتر است؟ به تفصیل انجام شده است.

دیگر از حافظه 128 گیگابایتی خبری نیست و این گوشی با حافظه های ذخیره سازی 256/512/1TB از نوع UFS 4.0 و با 8/12 گیگ رم عرضه می شود. گوشی S23 Ultra با استفاده از این چیپست در حال حاضر یکی از قدرتمندترین گوشی های هوشمند به حساب می آید که به راحتی از پس همه بازی ها با گرافیک بالا و برنامه های سنگین پردازشی و رندر برمی آید و با خیال راحت می توانید با این گوشی با گرافیک بالا و فریم خوب بازی کنید و یا کارهای پردازشی را انجام دهید. در استفاده طولانی مدت و تحت فشار هنوز قابل قیاس با آیفون 14 نیست؛ ولی عملکرد پردازشی افت زیادی نکرده و حدودا 20 درصد افت قدرت در استفاده سنگین و طولانی مدت اتفاق می افتد. برای اطلاع از بهترین گوشی ها از نظر باتری، مقاله مربوطه را حتما بخوانید.

برای گوشی S23 Ultra از اندروید 13 و One UI 5.1 استفاده شده است که تقریبا تجربه نزدیکی با باقی گوشی های سامسونگی داشته و تجربه روان و سبکی را در کنار امکانات شخصی سازی زیاد و خوب به شما می دهد. بیشتر امکانات رابط کاربری برای استفاده از قلم لمسی بهینه شده است که در بخش قلم لمسی این ویژگی ها را تا حدودی بررسی خواهیم کرد.

قلم S23 Ultra سامسونگ

برای افرادی که استفاده سنگین تری از گوشی دارند و از سری نوت به خانواده سری S کوچ کرده اند، به راحتی می توانند از این قلم استفاده کنند. تاخیر 2.8 میلی ثانیه باعث می شود خیلی راحت بتوانید یادداشت برداری کنید و یا در برنامه های مختلف از این قلم استفاده کنید. در مجموع عملکرد قلم لمسی و مشخصات آن نسبت به نسل قبلی هیچ تغییری نکرده و هنوز یکی از آپشن های سری Ultra به حساب می آید که ممکن است برای خیلی ها هیچ کاربردی نداشته باشد.

وقتی که قلم از بدنه خارج می شود، می توان از آن به عنوان ریموت استفاده کرد و از یکسری کاربردهای تعریف شده مثل استفاده برای شاتر عکاسی بهره برد. مثل نسل قبلی، قلم از طریق بلوتوث به گوشی متصل شده و باتری جداگانه ای دارد که با قرار دادن داخل گوشی مجدد شارژ می شود. زبان های قابل پشتیبانی این قلم هم به 100 زبان رسیده که امکان تشخیص و تبدیل از دست نوشته به متن را دارد؛ ولی هنوز از زبان فارسی در بین این زبان ها خبری نیست.

قابلیت هایی مثل گرفتن اسکرین شات با کمک قلم و ادیت یا ساختن گیف، اسکرول کردن صفحات، بزرگ نمایی عکس ها در گالری با قرار دادن قلم روی آن ها، نوشتن نوت روی صفحه گوشی در زمانی که صفحه خاموش است و ذخیره شدن در بخش نوت ها و قابلیت های مولتی تسک مثل کوچک یا بزرگ کردن پنجره ها و یا کاهش شفافیت، تنها بخش هایی از امکانات قلم لمسی در گوشی S23 Ultra به حساب می آید که اگر کاربر حرفه ای یا Power User باشید، تجربه خیلی جذاب و خاصی را خواهید داشت.

اسپیکر S23 Ultra

اسپیکر مکالمه به همراه اسپیکر اصلی که در پایین گوشی قرار دارد، صدایی بسیار بلند و فراگیر پخش می کند که نسبت به نسل قبلی کیفیت و جزئیات صدا بهبود پیدا کرده و می توان گفت کیفیت اسپیکرها در حد گوشی های سری آیفون 14 ظاهر شده است.

امنیت سامسونگ S23 Ultra

استفاده از حسگر اولتراسونیک باعث شده باز کردن گوشی، سریع و بدون مشکل انجام گیرد و مثل سنسورهای اپتیکال، هنگام باز کردن گوشی در شب، کل اتاق روشن نشود و مثل نسل قبلی عملکرد خوب و قابل قبولی داشته باشد.

از ویژگی تشخیص چهره هم استفاده شده است. قابلیت تشخیص چهره سامسونگ عملکرد قابل اتکا و سریعی دارد؛ اما به دلیل اینکه فقط با دوربین سلفی کار می‌کند، نمی توان روی امنیت آن حساب کرد.

طراحی سامسونگ S23 Ultra

سامسونگ هم مثل اپل به این نتیجه رسیده که نیازی به تغییرات ظاهری خیلی زیاد نیست و گوشی اس 23 اولترا را با کمترین تغییرات ظاهری نسبت به نسل قبلی عرضه کرده است. عملا طراحی مشابه همان نسل قبلی بوده که صرفا لبه های گوشی صاف تر شده تا بهتر توی دست قرار بگیرد.

قاب پشتی از جنس گلس مات ساخته شده که سنسور های دوربین به رسم نسخه سال قبل با بدنه ترکیب شده و برآمدگی خاصی ندارند، اما فریم دور سنسورها، از فلز نسبتا بزرگ تری استفاده می کند که هم باعث تفاوت نسبت به نسل قبلی شده و هم باعث محافظت بهتر از لنزها می شود. وزن گوشی کمی بیشتر شده و با وزن 234 گرمی، به جیب شما فشار وارد می کند (از جهت های مختلف!). البته به سنگینی آیفون 14 پرو مکس نبوده؛ ولی هنوز گوشی سنگین و بزرگی به حساب می آید. رنگ های امسال هم علاوه بر مشکی شامل رنگ های سبز، Cream و Lavender می باشد.

گوشی S23 Ultra با کاهش خمیدگی صفحه نمایش، از تاچ های اشتباهی و مشکلات حفاظتی که در صفحه نمایش های خمیده وجود داشت در امان است؛ البته این تغییر به صورتی نیست که ظاهر صفحه مثل گوشی های میان رده شود.

برای مقاومت بیشتر گوشی S23 Ultra هر دو بخش صفحه نمایش و قاب پشتی از نسل جدید گوریلا گلس ویکتوس 2 استفاده می کنند که مقاومت بهتری در مقابل ضربه دارند. گواهی IP68 هم مثل نسل قبلی برای مقاومت در مقابل نفوذ گرد و غبار و مایعات (تا عمق 1.5 متری و 30 دقیقه) برای این گوشی استفاده شده است.

فریم گوشی از زره آلومینیومی ساخته شده که مقاومت بهتری در مقابل خط و خش و افتادن از ارتفاع دارد. روی لبه راست، دکمه پاور و کم و زیاد کردن صدا، بالای گوشی، میکروفن، پایین گوشی، درگاه سیم کارت (که فقط از دو سیم کارت بطور همزمان پشتیبانی می کند)، پورت تایپ سی ورژن 3.2، اسپیکر و جایگاه قلم S-pen قرار دارد.

در مجموع طراحی گوشی با تغییرات کوچک اما جذابی که داشته، کمی از ظاهر قبلی که شبیه به سری Note بود فاصله گرفته و به هویت خودش تقریبا رسیده و باعث استفاده راحت تر از گوشی اس 23 اولترا در طولانی مدت شده است.

آیا گوشی S23 Ultra سامسونگ ارزش خرید داره؟

اگر به دنبال یک گوشی پرقدرت که شارژدهی خیلی خوبی داشته باشد و عکس های با کیفیت هم بتواند ثبت کند هستید، این گوشی کاملا نیاز شما رو برطرف می کند. هیچ گوشی اندرویدی دیگری در بازار، عملکرد خیلی خوب در همه بخش ها مثل این گوشی ندارد و تنها رقیب اس 23 اولترا برای عنوان بهترین گوشی، فقط iPhone 14 Pro Max به حساب می آید که در حال حاضر هنوز وضعیت رجیستری مشخصی در داخل ایران ندارد. البته اگر بخواهید از نسل قبلی به این گوشی مهاجرت کنید به نسبت تفاوت قیمتی، تغییرات زیادی حس نمی کنید و پیشنهاد می کنیم تا نسخه سال بعدی صبر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

پربازدیدترین‌ها

ضمن تبریک سال نو خدمت مشتریان گرانقدر، به اطلاع می‌رساند شروع روز کاری شرکت سپهر تعامل سرویس، روز دوشنبه 6 فروردین 1403 می‌باشد.